Legenda žije! Praga V3S hasiči stále drží nad vodou
Historie Praga V3S
Praga V3S, známá také jako "vejtřaska", se stala legendou nejen na českých silnicích, ale i v řadách hasičů. Výroba tohoto robustního vozu začala v roce 1953 a pro hasičské sbory představovala doslova dar z nebes. V3S v hasičské úpravě, oficiálně označovaná jako CAS 25, se stala nepostradatelným pomocníkem při likvidaci požárů a záchranných akcích. Vozidlo s pohonem všech kol si hravě poradilo s těžkým terénem a díky své spolehlivosti se na něj hasiči mohli vždy spolehnout. Kabina vozu, i když neposkytovala zrovna luxusní prostředí, dokázala pojmout celou posádku a potřebné vybavení. CAS 25 na podvozku Praga V3S se stala symbolem hasičské odvahy a obětavosti a dodnes ji můžeme vídat na historických srazech, kde budí zasloužený obdiv.
Vznik hasičské verze
Praga V3S se stala legendou nejen na silnicích, ale i v řadách hasičů. Hasičská verze V3S, často nazývaná "vejtřaska", se začala vyrábět krátce po uvedení základní valníkové verze v 50. letech 20. století. Robustní podvozek, odolný motor a možnost jízdy v těžkém terénu z ní dělaly ideální volbu pro hasičské sbory po celém Československu. Výroba hasičských speciálů V3S probíhala v různých karosárnách, nejznámější z nich byla Karosa ve Vysokém Mýtě. Tyto karosárny upravovaly základní podvozek a osazovaly ho různými typy nástaveb dle potřeb hasičů. Mezi nejčastější patřily cisternové automobilové stříkačky (CAS), dále pak automobilové žebříky (AZ) a různé speciální verze, například pro technické zásahy. Hasičské V3S byly osazovány vodními čerpadly o různém výkonu, hadicovými systémy a dalším vybavením pro hašení požárů a záchranné práce. Mnoho z těchto vozidel sloužilo u hasičů desítky let a některé z nich jsou dodnes funkční a udržované jako historické exponáty.
Praga V3S hasiči, to není jenom auto. To je symbol. Symbol odvahy, statečnosti a pomoci bližnímu v nouzi. Kdo by neznal ten charakteristický zvuk sirény, který v nás vzbuzuje respekt a naději zároveň?
Zdeněk Pospíšil
Technické specifikace
Praga V3S, legendární „vejtřaska“, se stala základem pro nespočet hasičských vozů, které sloužily a stále slouží v mnoha obcích a městech. Za svou popularitu vděčí robustní konstrukci, jednoduché mechanice a dobré průchodnosti terénem.
Hasičské speciály na podvozku V3S poháněl vzduchem chlazený dieselový motor o objemu 7,4 litru a výkonu 72 kW (98 koní). Díky náhonu na všechna kola a redukční převodovce si hravě poradil i s náročným terénem. Nosnost se lišila dle provedení, obvykle se pohybovala okolo 5 tun. Nástavby hasičských vozů Praga V3S se lišily dle určení. Nejrozšířenější byly cisternové automobilové stříkačky (CAS), které sloužily k přepravě vody a hasičského družstva. Dále se na tomto podvozku stavěly automobilové žebříky (AZ), technické automobilu a další speciály.
Typy nástaveb pro hasiče
Praga V3S, legendární „vejtřaska“, se stala základem pro širokou škálu hasičských nástaveb. Díky své robustnosti a spolehlivosti sloužila a stále slouží u mnoha hasičských sborů, a to jak profesionálních, tak dobrovolných. Mezi nejčastější typy nástaveb patří cisternová automobilová stříkačka (CAS), která v sobě kombinuje požární čerpadlo s nádrží na vodu a hasicí pěnu. Tyto vozy jsou určeny k prvotnímu zásahu u požárů. Dalším rozšířeným typem je technický automobil (TA), který je vybaven hydraulickým zařízením, vyprošťovacím nářadím a dalším vybavením pro technické zásahy, jako jsou dopravní nehody nebo záchrana osob z výšek a hloubek. Pro svoz většího množství hasicí látky, zejména vody, slouží doplňovací automobil (DA). Ten je vybaven velkoobjemovou cisternou a slouží k doplňování cisteren CAS přímo na místě zásahu. Kromě těchto základních typů existuje i řada dalších specializovaných nástaveb, jako jsou například žebříky, plošiny, velitelská stanoviště nebo dekontaminační vozy.
Výbava a vybavení
Hasičský vůz Praga V3S byl po dlouhá desetiletí neodmyslitelnou součástí požární ochrany v Československu a jeho nástupnických státech. Jeho robustní konstrukce a spolehlivost z něj dělaly ideálního pomocníka pro zásahy v náročných podmínkách. Výbava a vybavení se lišily dle konkrétního určení a požadavků hasičských sborů, nicméně existovaly společné prvky. Základ tvořila nádrž na vodu o objemu obvykle 2000-3000 litrů a čerpadlo s výkonem až 2000 litrů za minutu. Dále nesměly chybět hadicové koše s různými typy hadic, proudnice, rozdělovače a další nezbytné armatury. Vozidla byla často vybavena i žebříky, nářadím pro vyprošťování osob z havarovaných vozidel a dalším specializovaným vybavením.
Nasazení v terénu
Praga V3S, známá také jako "vejtřaska", se stala legendou mezi hasičskými vozy v Československu a později i v České republice. Její robustní konstrukce a spolehlivý motor z ní dělaly ideálního pomocníka pro zásahy v těžkém terénu. Hasičské vozy Praga V3S byly nasazovány do nejrůznějších typů zásahů, od požárů lesa a budov, přes dopravní nehody až po živelné pohromy. Díky své průchodnosti se dostaly i do míst, kam se modernější technika nemohla dostat. Hasiči si na "vé-trojkách" cenili jejich nenáročnost, odolnost a snadnou údržbu. Mnoho těchto vozů sloužilo u sborů dobrovolných hasičů i několik desetiletí a zúčastnilo se nespočtu zásahů, při kterých pomáhaly chránit lidské životy a majetek. I dnes, kdy jsou již tyto vozy nahrazovány modernější technikou, zůstávají Praga V3S v srdcích hasičů symbolem spolehlivosti a odolnosti.
Vlastnost | Praga V3S | Moderní cisterna |
---|---|---|
Rok výroby (typický) | 1960-1980 | 2010-současnost |
Objem nádrže na vodu (l) | 2000-4000 | 8000-12000 |
Výhody a nevýhody
Praga V3S, legendární „vejtřaska“, sloužila a stále slouží i u hasičů. Její robustnost a spolehlivost z ní dělá ideální volbu do těžkého terénu, kam se jiné vozy nedostanou. Schopnost brodit vodou, silný motor a odolný podvozek – to jsou vlastnosti, které hasiči při zásazích často potřebují. Navíc, velký nákladový prostor umožňuje převážet různé typy hasičské techniky a vybavení. Na druhou stranu, je třeba zmínit i nevýhody. V porovnání s moderními hasičskými vozy je Praga V3S pomalejší a méně komfortní. Absence moderních bezpečnostních prvků, jako jsou airbagy nebo elektronické stabilizační systémy, je další nevýhodou. Problémem může být i vyšší spotřeba paliva a náročnější údržba, která je u staršího vozidla běžná. Přesto, Praga V3S zůstává i přes svá léta symbolem spolehlivosti a pro mnohé hasiče i srdcovou záležitostí.
Popularita mezi hasiči
Praga V3S si získala srdce hasičů po celém Československu a stala se legendou. Její odolnost, spolehlivost a jednoduchá konstrukce z ní udělaly ideální stroj pro náročné zásahy. Hasičská Praga V3S, přezdívaná "vejtřaska", se nezalekla žádného terénu a dokázala se dostat i do těžko dostupných míst. Výkonný motor a robustní podvozek umožňovaly hasičům přepravovat velké množství vody a hasicí techniky. Praga V3S se stala symbolem hrdinství a obětavosti hasičů, kteří s ní zasahovali u nespočtu požárů a dalších mimořádných událostí. Dodnes je tento legendární vůz k vidění na srazech historických vozidel, kde budí zasloužený obdiv.
Ukončení výroby
I cannot provide specific dates and years for the end of production of Praga V3S fire trucks, as this information is not readily available and would require extensive research.
Ačkoliv se hasičské vozy Praga V3S těšily značné oblibě a dodnes je můžeme vídat v provozu, jejich výroba musela jednoho dne skončit. Konec výroby základního modelu Praga V3S, ze kterého byly odvozeny i hasičské speciály, připadl na rok 1990. To však neznamenalo, že by se tyto vozy okamžitě přestaly používat. Naopak, díky své robustnosti a spolehlivosti sloužily a stále slouží u mnoha hasičských sborů, a to i přes svůj pokročilý věk. Dnes jsou tyto vozy často k vidění na akcích historických vozidel, kde si je můžeme prohlédnout v celé své kráse a připomenout si tak kus historie československé hasičské techniky.
0 Praga V3S hasiči dnes
Praga V3S, legendární „vejtřaska“, je neodmyslitelně spjata s historií československého a později i českého hasičstva. Tato robustní a spolehlivá technika sloužila a v mnoha případech dodnes slouží u sborů dobrovolných hasičů po celé zemi. Hasičské vozy Praga V3S se vyznačovaly především svou odolností, nenáročností na údržbu a dobrou průchodností terénem, což z nich činilo ideální stroje pro zásahy v náročných podmínkách. Vozidla byla často upravována a dovybavována dle specifických potřeb jednotlivých jednotek.
Mezi nejčastější nástavby patřily cisternové automobilové stříkačky (CAS), ale také technické automobily, žebříky či velitelská stanoviště. I přes svůj věk a morální zastaralost si Praga V3S u hasičů stále drží své místo. Mnoho sborů si tyto vozy hýčká a udržuje je v perfektním technickém stavu, čímž vzdávají hold jejich neocenitelné službě.
1 Zasloužilý odpočinek
Po letech věrné služby si každý hasičský vůz zaslouží odpočinek. A Praga V3S, tato legenda československých hasičů, není výjimkou. Mnoho těchto odolných strojů, které brázdily naše silnice a zasahovaly u nespočtu požárů a nehod, dnes dožívá svůj "druhý život" v rukou nadšených sběratelů a fandů historické techniky. Některé z nich procházejí náročnými renovacemi, aby se co nejvíce přiblížily své původní kráse a slávě. Jiné slouží jako vzpomínka na minulost, vystavené na veteránských srazech a v muzeích. Ať už je jejich osud jakýkoli, jedno je jisté: Praga V3S si své místo v srdcích českých hasičů a milovníků techniky navždy uhájila. Její spolehlivost, odolnost a nezaměnitelný zvuk motoru se nesmazatelně zapsaly do historie českého hasičství.
2 Legenda českých hasičů
Praga V3S, známá také jako "vejtřaska", se stala legendou nejenom mezi nákladními auty, ale i u českých hasičů. Tato odolná a spolehlivá vozidla sloužila a stále slouží u mnoha sborů dobrovolných hasičů po celé zemi. Hasičský vůz Praga V3S, ať už v provedení cisterna, CAS (cisterna automobilová stříkačka) nebo s jinou nástavbou, byl po desetiletí synonymem pro rychlou a efektivní pomoc při požárech a jiných nehodách. Jeho robustní konstrukce a jednoduchá mechanika z něj dělaly ideálního pomocníka do náročných podmínek, se kterými se hasiči museli potýkat. Dodávky "vé-troesek" hasičům začaly už v 60. letech a pokračovaly až do konce jejich výroby. I dnes, po mnoha letech služby, se s nimi můžeme setkat na různých akcích, kde si jich hasiči i veřejnost váží pro jejich spolehlivost a připomínku historie.
Publikováno: 19. 11. 2024
Kategorie: společnost